Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013

Η φωτογράφος Ελένη Ρημαντωνάκη μιλάει στο Καινό


 

 Είναι πέντε χρόνια τώρα που παρακολουθώ τις φωτογραφίες της Ελένης Ρημαντωνάκη σε διάφορα φωτογραφικά site και στο facebook. Στην αρχή με εντυπωσίασαν τα θέματά της , που παρουσίαζαν ανθρώπους και τοπία από ολόκληρο τον κόσμο. Αργότερα κατάλαβα ότι τη διαφορά κάνει η διεισδυτική ματιά της και ο τρόπος που επιλέγει να παρουσιάσει κάτι. Με όπλα της την αφαίρεση και τη λιτότητα και κόντρα στην τάση υπερβολής και εντυπωσιασμού που επικρατεί συμμετέχει σε εκθέσεις και διαγωνισμούς και ξεχωρίζει.  


Τα τελευταία χρόνια διαβάζω γι΄ αυτήν παντού.
Το περιοδικό φωτογράφος παρουσιάζει συνεχώς φωτογραφίες της σε διάφορα θέματα (τοπίο, χρώμα κτλ), αλλά και  μέρη μιας ολόκληρης σειράς φωτογραφιών όπως τα "Mannequins".
Η Φ.Ε.Κ. Πάφου την επέλεξε να είναι η μία από τους τρεις φωτογράφους δρόμου που θα παρουσιάζει τη δουλειά της.
Η διεθνής διαδικτυακή κοινότητα 121 clicks επέλεξε μέσα από το Flickr φωτογραφίες της σε θέματα όπως 5 συμβουλές για την φωτογραφία δρόμου, έβαλε το portfolio της στο flickr ανάμεσα αυτά που θα μπορούσαν να εμπνεύσουν κάποιον που ασχολείται με την φωτογραφία δρόμου κλπ.
Πολλά ελληνικά site φωτογραφίας έχουν συνεχώς δικές της δουλείες ως τη φωτογραφία ημέρας, δηλαδή ως τη φωτογραφία που ξεχώρισε.
Οι ATENISTAS από τον διαγωνισμό τους  "'Άνθρωποι στην πόλη" επέλεξαν φωτογραφία της να εκτεθεί στον σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα.
Οι συντελεστές της έκθεσης - Photovision 2013 - συμπεριέλαβε φωτογραφία της ανάμεσα σε αυτές έκθεσε για να την φετινή διοργάνωση στις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού σταδίου.
Και τέλος σε φετινό τεύχος του αμερικάνικου διαδικτυακού περιοδικού "Inspired Eye" που ήταν αφιερωμένο σε γυναίκες φωτογράφους από όλο τον κόσμο την τίμησε ως μια από αυτές που θα συμπεριλάβει φωτογραφίες της, συνέντευξη αλλά και επιλέγοντάς την να είναι δική της η φωτογραφία του εξωφύλλου του!
          «Εκμεταλλευόμενη» λοιπόν τη φιλία μου μαζί της, της ζήτησα να μου δώσει μια μικρή συνέντευξη ώστε να τη γνωρίσετε κι εσείς και με πολλή χαρά δέχτηκε!

1. Πόσα χρόνια ασχολείσαι με την φωτογραφία;
Η ενασχόληση μου με την φωτογραφία άρχισε από πολύ παλιά. Από το 1985 περίπου όταν αγόρασα την πρώτη μου αναλογική μηχανή και παρακολούθησα δύο χρόνια στην σχολή φωτογραφίας Focus. Εκεί έμαθα πολύ βασικά πράγματα και ήρθα σε πρώτη επαφή με την ιστορία της φωτογραφίας και τους μεγάλους φωτογράφους. Έμαθα επίσης να εμφανίζω μόνη μου τα ασπρόμαυρα φιλμ που τραβούσα και να εκτυπώνω τις φωτογραφίες μου σε σκοτεινό θάλαμο. Ακολούθησε όμως ένα μεγάλο χρονικό διάστημα που είχα σταματήσει να ασχολούμαι ουσιαστικά με την φωτογραφία και είχα περιοριστεί στις αναμνηστικές φωτογραφίες. Ξανάρχισα να τραβάω φωτογραφίες όταν αγόρασα την πρώτη μου ψηφιακή μηχανή, αλλά κυρίως όταν άρχισα να δημοσιεύω φωτογραφίες μου στο διαδίκτυο σε διάφορες φωτογραφικές κοινότητες το 2007. Εκεί πήρα σχόλια που με βοήθησαν να βελτιωθώ, αλλά και είδα πολλές φωτογραφίες από σύγχρονους φωτογράφους οι οποίοι και επηρέασαν την δουλειά μου. Από τότε η φωτογραφία έχει γίνει τρόπος ζωής και μου έχει γίνει απαραίτητη.

2. Τι εννοούμε όταν λέμε φωτογραφία δρόμου;
Σαν φωτογραφία δρόμου θεωρείται το είδος που ασχολείται με την καθημερινότητα και την καταγραφή σκηνών κυρίως σε ένα αστικό περιβάλλον, αλλά και γενικότερα όπου κινείται ο άνθρωπος. Ο φωτογράφος προσπαθεί να πιάσει στιγμές που μπορεί να περιέχουν κάτι αστείο ή περίεργο ή τραγικό,  να αποτυπώσει την γλώσσα του σώματος, να παίξει με το φως και τις σκιές, να βρει ενδιαφέρον σε ένα συνηθισμένο μέρος. Το κυνήγι με την αποφασιστική στιγμή είναι αυτό που χαρακτηρίζει την φωτογραφία δρόμου γι αυτό και δεν πρόκειται για στημένη φωτογράφιση.

3. Δεν περιλαμβάνει και τις έννοιες πορτραίτο ή ταξιδιωτική φωτογραφία;
Συνήθως το πορτραίτο είναι στημένο (αν και αυτό δεν είναι απόλυτο), αλλά κυρίως η λήψη είναι πιο κοντινή έτσι που να επικεντρώνεται στον εικονιζόμενο. Επίσης η χρήση ζουμ φακού βοηθάει στο να ξεχωρίσει το άτομο από το περιβάλλον του. Αντίθετα η φωτογραφία δρόμου έχει πιο ανοιχτά κάδρα, χάρις την χρήση ευρυγώνιου φακού, μέσα στα οποία υπάρχουν πολλές πληροφορίες για το περιβάλλον στο οποίο κινείται ο άνθρωπος. Στην ταξιδιωτική φωτογραφία, τα όρια με την φωτογραφία δρόμου δεν είναι πάντα ξεκάθαρα. Εγώ στις φωτογραφίες από τα ταξίδια μου προσπαθώ να συνδυάσω αυτά τα δύο είδη. Αυτό που έρχεται όμως στο μυαλό μας όταν μιλάμε για ταξιδιωτική φωτογραφία, είναι το φολκλόρ που συνοδεύεται με την φωτογράφιση κάποιου ξένου για μας τόπου.

4. Οι φωτογραφίες σου παρουσιάζουν την καθημερινότητα ανθρώπων από ολόκληρο σχεδόν τον κόσμο. Η αγάπη σου για τα ταξίδια σε έκανε να ασχοληθείς με την φωτογραφία ή η φωτογραφία σε οδήγησε στην αναζήτηση νέων θεμάτων;
Η αγάπη μου για την φωτογραφία προϋπήρχε της αγάπης μου για τα ταξίδια και σίγουρα είναι πιο δυνατή. Για μένα δεν νοείται ταξίδι χωρίς φωτογραφία, αλλά και  φωτογραφία δεν κάνω μόνο στο ταξίδι. Είναι τρόπος ζωής και προσπαθώ να φωτογραφίζω όπου και να βρίσκομαι. Σίγουρα είναι πιο εύκολο να φωτογραφίζεις όταν είσαι σε ένα ταξίδι, όπου όλα είναι καινούργια και συναρπαστικά. Αλλά και η πρόκληση να βρεις κάτι εκεί που κινείσαι καθημερινά και να δημιουργήσεις ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα δίνει μεγάλη ευχαρίστηση.

5. Σου έχει συμβεί να ενοχληθεί κάποιος από την παρουσία του φακού σου;
Όταν ασχολείσαι με την φωτογραφία δρόμου, χρησιμοποιείς ευρυγώνιους φακούς και όχι ζουμ. Αυτό σημαίνει ότι αναγκαστικά έρχεσαι κοντά στα θέματα σου και γίνεσαι αντιληπτός. Λογικό είναι λοιπόν κάποιοι από τους φωτογραφιζόμενους να έχουν αντίρρηση στο να φωτογραφηθούν ή να ενοχλούνται. Ναι, μου έχει συμβεί αρκετές φορές. Σε αυτές τις περιπτώσεις προσπαθώ με την συζήτηση να μετριάσω το αρνητικό κλίμα και να περάσει το περιστατικό όσο γίνεται πιο ανώδυνα.

6. Τα τελευταία χρόνια παρακολουθώ ότι διακρίνεσαι συνεχώς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Πως αισθάνεσαι γι αυτό;
Αυτές οι διακρίσεις μου δίνουν μεγάλη χαρά. Είναι πολύ ωραίο να βλέπεις ότι αρέσει η δουλειά σου και σε άλλους ανθρώπους εκτός από εσένα. Είναι ένας τρόπος επικοινωνίας. Δείχνεις μια φωτογραφία που αρέσει σε σένα και παίρνεις μια θετική απόκριση από την άλλη άκρη. Καλό είναι όμως να καταλαβαίνουμε όλοι μας ότι δεν αρκεί να κάνεις κάτι που θα πάρει πολλά like, για παράδειγμα. Δεν είναι αυτός ο σκοπός. Μια επανάπαυση αυτού του είδους είναι επικίνδυνη και δεν σε αφήνει να πας παραπέρα. Το ζητούμενο είναι να κάνεις κάτι που να είναι ξεχωριστό ακόμα και αν δεν αρέσει σε πολύ κόσμο. Προσωπικά δεν έχω φτάσει σε αυτό το σημείο, αλλά είναι ένας στόχος μου.

7. Σε κάνει να είσαι πιο «προσεκτική» σε αυτά που επιλέγεις να δημοσιεύσεις;
Μια αυτοκριτική στο τι θα δημοσιεύσω πάντα την κάνω. Δεν επιλέγω όμως να δημοσιεύσω μόνο φωτογραφίες που καταλαβαίνω ότι θα αρέσουν. Δημοσιεύω εν γνώση μου και φωτογραφίες που ξέρω ότι θα έχουν μικρή ανταπόκριση. Το κάνω όμως γιατί νοιώθω ότι με εκφράζουν.

8. Φωτογραφία είναι καταγραφή μια συγκεκριμένης στιγμής ή καταγραφή της πραγματικότητας που αντιλαμβάνεται ο φωτογράφος;
Η φωτογραφία περιέχει πάντα την υποκειμενικότητα του φωτογράφου. Αυτός θα επιλέξει τι θα συμπεριλάβει μέσα στο κάδρο του και τι θα παραλείψει και άρα είναι η δική του πραγματικότητα αυτή που βλέπουμε. Όσο και αν εκ πρώτης όψεως μια φωτογραφία μας φαίνεται ότι απεικονίζει τα πράγματα όπως ακριβώς συνέβησαν, στην ουσία ο φωτογράφος έχει παίξει ένα πολύ μεγάλο ρόλο, παρεμβάλλοντας την δική του ματιά σε αυτό που μας δείχνει.

9. Ποια είναι η φωτογραφία σου , για την οποία νιώθεις πραγματικά ότι καμαρώνεις γι΄ αυτή;


Είναι μια φωτογραφία που τράβηξα στην Αίγυπτο και θεωρώ ότι η τύχη με βοήθησε στο να βρεθώ μπροστά σε αυτή την στιγμή και στο να μπορέσω να την αποτυπώσω έτσι όπως ήθελα. Μάλιστα είναι μια φωτογραφία που προκαλεί πολλά ερωτηματικά για το τι είναι ακριβώς αυτό που απεικονίζει. Αυτοί που την βλέπουν συνήθως με ρωτάνε από πού βγαίνει αυτό το χέρι. Η αλήθεια είναι ότι ούτε και εγώ δεν ξέρω να εξηγήσω με σιγουριά τι είναι αυτό που βλέπουμε. Μπορώ μόνο να κάνω υποθέσεις. Μόλις έχουμε κάνει μια στάση σε ένα χωριό στην μέση της Αιγύπτου και το πρώτο πράγμα που βλέπω μπροστά μου είναι αυτόν τον άνθρωπο να συνομιλεί με κάποιον που βρίσκεται στο σκοτάδι πίσω από αυτή την τρύπα. Αυτόματα κάνω 2 – 3 κλικ. Δεν καταλαβαίνω τι λένε, διαβάζω μόνο την γλώσσα του σώματος. Ο άνθρωπος απ’ έξω μάλλον ζητάει κάτι και το χέρι από μέσα του απαντάει αρνητικά. Κάτω στο πάτωμα (δεν φαίνεται στην φωτογραφία) υπάρχουν καφάσια με αιγυπτιακές πίτες οι οποίες φτιάχνονται σε πέτρινους χτιστούς φούρνους. Υποθέτω λοιπόν ότι πίσω από την μαυρισμένη τρύπα, είναι ένας τέτοιος φούρνος και αυτή είναι μια συνομιλία μεταξύ πελάτη και φούρναρη. Αγαπώ αυτή την φωτογραφία γιατί πιστεύω ότι κατάφερα να πιάσω την αποφασιστική στιγμή και η στάση του ανθρώπου στο πρώτο πλάνο μαζί με το μυστήριο του χεριού μέσα στην τρύπα, κρατάνε το ενδιαφέρον του θεατή.

10. Συχνά βλέπουμε υπερβολικά επεξεργασμένα αρχεία, σε σημείο που τα τοπία (για παράδειγμα) μοιάζουν εξωπραγματικά. Υπάρχει κίνδυνος να καταστρέψουμε μια εικόνα με τον υπερτονισμό της και τι είναι αυτό που πρέπει να προσέχουμε;
Το τι είναι ωραίο σε μια φωτογραφία είναι υποκειμενικό. Συνήθως κάποιος που αρχίζει να ασχολείται με την φωτογραφία, εντυπωσιάζεται από εικόνες που είναι πάρα πολύ έντονα επεξεργασμένες και μπαίνει στον πειρασμό να κάνει και αυτός το ίδιο. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι μια φωτογραφία δεν πρέπει να έχει υπερβολική επεξεργασία αλλά να είναι όσο γίνεται πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Αυτό επιλέγω να κάνω και εγώ στις φωτογραφίες μου.

11. Εσύ χρησιμοποιείς κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας;
Χρησιμοποιώ το photoshop αλλά οι επεμβάσεις που κάνω είναι πολύ μικρές. Προτιμώ να εστιάζω στο κάδρο, στην φόρμα και στο περιεχόμενο της φωτογραφίας και όχι στην επεξεργασία της.

 12. Έχεις σκεφτεί ποτέ να εργαστείς ως επαγγελματίας φωτογράφος ή πιστεύεις ότι θα χάσεις την ελευθερία που έχεις τώρα;
Δεν αισθάνομαι ότι έχω την άνεση να γίνω επαγγελματίας φωτογράφος. Και μόνο η σκέψη αυτή άλλωστε, μου φέρνει άγχος. Προτιμώ να είμαι ερασιτέχνης και να τραβάω μόνο αυτά που μου αρέσουν και όχι κάτι που μου έχουν αναθέσει. Βλέπω την φωτογραφία σαν μορφή έκφρασης και φοβάμαι ότι αυτό θα χαθεί αν μπει μέσα σε καλούπια.

13. Θα δώσεις συμβουλή σε όλους εμάς που αγαπάμε τη φωτογραφία και είμαστε ακόμα στην αρχή;  
Αισθάνομαι ότι και εγώ μαθαίνω ακόμα για την φωτογραφία αλλά μπορώ να μοιραστώ κάποια πράγματα που είδα ότι δουλεύουν σε μένα. Πιστεύω ότι όσο τραβάμε φωτογραφίες και όσο βλέπουμε φωτογραφίες από καταξιωμένους φωτογράφους τόσο βελτιωνόμαστε. Θέλει λοιπόν κυνήγι και εξάσκηση. Επίσης πρέπει να μπορούμε να ακούμε τα σχόλια για τις φωτογραφίες μας με ανοιχτό μυαλό.




  
-Ελένη σ΄ ευχαριστώ πολύ και σου εύχομαι να έχεις πάντα επιτυχίες!

-Εγώ σε ευχαριστώ πάρα πολύ για την ευκαιρία που μου έδωσες να μιλήσω για τον εαυτό μου και τις εμπειρίες μου, μέσα από το blog σου!


Σία Χαλικιά

Υ.γ.
-Για όποιον θέλει να δει κάτι περισσότερο από την Ελένη Ρημαντωνάκη μπορεί να περιηγηθεί στη σελίδα της στο Flicr: http://www.flickr.com/photos/44554703@N07/
 -Όλες οι φωτογραφίες αυτού του άρθρου ανήκουν στην Ελένη Ρημαντωνάκη



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου