Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Ορθόδοξη Θεολογία-Τελείωσε το κατηχητικό;



   Ένα από τα μαθήματα που παρακολούθησα φέτος στη Φιλοτεχνική ήταν και η «Ορθόδοξη Θεολογία». Ολοκληρώνοντας αυτό το εξάμηνο θα ήθελα να πω δυο λόγια για το μάθημα αυτό , εξηγώντας  ταυτόχρονα και σε πολλούς φίλους μου , τη θεματολογία και τον τρόπο διδασκαλίας του, μιας και  με ρωτάνε πειράζοντάς με : Τελείωσε το κατηχητικό;
   Ο κορμός των μαθημάτων ήταν η ανάλυση του Συμβόλου της Πίστεως. Το «Πιστεύω» όπως έχουμε συνηθίσει να το λέμε όλοι μας. Μα θα μου πείτε : Τώρα περίμενες βρε Σία να μάθεις το Πιστεύω; Ακόμα και τα μικρά παιδιά το γνωρίζουν.
   Συμφωνώ!!! Κι εγώ ήξερα να το λέω. Δεν είχα καταλάβει όμως ότι ένα τόσο μικρό κείμενο ή προσευχή , όπως λένε και τα παιδιά, περιλαμβάνει όλη την πίστη μας . Είναι στην ουσία μια ομολογία. Με βάση δε, τα λεγόμενα του δασκάλου μας κάναμε μια δογματική, θεολογική και πρακτική ανάλυση.
   Ξεκινώντας το πρώτο μάθημα , ξαφνιάστηκα στο άκουσμα της ανακοίνωσης : Σήμερα θα ασχοληθούμε με την πρώτη λέξη. Τη λέξη ΠΙΣΤΕΥΩ.
   Αναρωτήθηκα : Τι στο καλό; Ποιος δεν ξέρει τι σημασία μιας απλής λέξης;
Έλα μου όμως που δεν είναι μόνο ορθογραφικό ή ετυμολογικό το θέμα; Το θέμα είναι τι εννοείς πραγματικά λέγοντάς το. Τι ομολογείς ξεκινώντας έτσι. Τι άλλο υπάρχει πίσω από αυτό. Να μην μακρηγορώ μας πήρε 4 δίωρα μαθήματα.
   Μη φανταστείτε όμως ότι αναφέρομαι σε μαθήματα τύπου διαλέξεων. Κάθε άλλο!
Φιλική διάθεση, απλός και κατανοητός λόγος, άμεση επεξήγηση των αρχαίων κειμένων, σχεδιαγράμματα και επισκέψεις σε ναούς ήταν ο τρόπος που μας προσέγγισε ώστε η επιστημονική τεκμηρίωση να γίνει σ΄ εμάς πιο προσιτή.
   Η πρώτη ώρα των μαθημάτων ασχολήθηκε λοιπόν με αυτό το θέμα. Η δεύτερη ώρα ασχολήθηκε με τη συζήτηση ερωτήσεων που θέσαμε εμείς. Μια απορία που είχε ο καθένας μας από παιδί. Μια απορία που του δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Κάτι που είχε ακούσει και δεν ήταν σίγουρος γα την ορθότητά του. Με ηρεμία και υπομονή ο κ. Γκρίλλας κατάφερε να μας μεταδώσει δύσκολες έννοιες και να μας βοηθήσει να ξεσκαρτάρουμε μόνοι μας θέματα που ίσως να είχαμε μπερδεμένα στο μυαλό μας. Αυτό που μου έμεινε περισσότερο απ΄ όλα είναι ότι η αλήθεια βρίσκεται μέσα από τα κείμενα της Αγίας Γραφής. Διαβάζοντάς τα μπορούμε όλοι μας να κατανοήσουμε και να απαντήσουμε στα πάντα  Αρκεί να το θέλουμε.
   Επιχειρώντας λοιπόν μια ουσιαστική εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο της Ορθόδοξης Θεολογίας καταφέραμε (κατά τη γνώμη μας πάντα) να ψηλαφίσουμε την αλήθεια με όλες της της προεκτάσεις τόσο στο θεολογικό της κομμάτι όσο και στην καθημερινότητά μας.

 Από μένα, ένα ευχαριστώ στον κ. Βασίλη Γκρίλλα για τη διάθεσή του να εξηγήσει δύσκολες έννοιες σε ανθρώπους, που δεν είχαν πρωτύτερα άλλη επαφή με το αντικείμενο και ένα μπράβο στη Φιλοτεχνική που είναι ανοιχτή και φιλόξενη σε κάθε είδους αναζητήσεις!

Σία Χαλικιά.




Υ.γ.
Πληροφορίες για το Βασίλλη Γκρίλα, βρήκα  στον τόμο 5 (2010), στ. 248  της Μ.ΟΧ.Ε .(Μεγάλη Ορθόδοξη Χριστιανική Εγκυκλοπαίδεια) .

Γκρίλλας Βασίλειος του Αναστασίου. Θεολόγος/Δογματολόγος.
Γεννήθηκε στον Πύργο του Νομού Ηλείας το 1972. Aπόφοιτος της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολή Αθηνών (1994)  και του Τμήματος Θεολογίας της  Θεολογικής Σχολής Αθηνών, επιλέγοντας την επέκταση των σπουδών του στο Τμήμα Θεολογίας, όπου σήμερα εκπονεί διδακτορική διατριβή στο γνωστικό αντικείμενο της Δογματικής Θεολογίας. Είναι ήδη κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (master) του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του ΕΚΠΑ στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Η άριστη διπλωματική εργασία του με θέμα  «Η ανθρωπολογία του Πελαγιανισμού, Προπατορικό αμάρτημα και Σωτηρία», είναι πρωτότυπη και στηρίζεται σε πηγαίο, κυρίως λατινόγλωσσο υλικό. Παράλληλα ασχολήθηκε επαγγελματικώς με την Διαχείριση Ανθρωπίνων πόρων (Human Resources), και την Πολιτική Ποιότητας (Quality management). Σήμερα κατέχει θέση Chief Operation Officer (COO) σε όμιλο επιχειρήσεων. Είναι  πιστοποιημένος εκπαιδευτής στους φορείς Δια Βίου Μάθησης (Γενικό Υπομητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων και Υπομητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑΕ) και στους αντίστοιχους φορείς απασχολήσεως εργατικού δυναμικού.  Είναι συντάκτης πολλών άρθρων και μελετών. Κυριότεροι τίτλοι: Δογματική Θεώρηση των Πρακτικών της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου, Η έννοια του χρόνου,  Η έννοια του μαρτυρίου, Το μυστήριο της Ιερωσύνης, Ο Άγνωστος Χριστός του Ινδουισμού, Προσέγγιση του έργου  του Raimudo Panikkar, Θεολογική Προσέγγιση των άρθρων :1. ALAN RACE: “Theology of Religions in Change: Factors in the Shape of a Debate. “ 2.  PAUL HEDGES:  A Reflection on Typologies: Negotiating a Fast-Moving Discussion.”,  Η Θεολογία του πολιτισμού κατά τον Paul Tillich, To Πρόσωπο του Χριστού στο Κοράνιο,  Η οντολογική διάσταση της Πλωτινικής Ηθικής, (Φιλοσοφία), Η αυτοσυνειδησία του Εγώ στον J.G. Fichte, O ορίζοντας της Ελληνικής Θρησκευτικότητας,FEAR OF FEELINGS by NORMAN D. COTTERELL, Ph, D. Ανάλυση με δεδομένο την Γνωσιακή Ψυχολογία, Κλωνοποίηση – Μεταμόσχευση – Μετάγγιση - Υποβοηθούμενη  Αναπαραγωγή : Βιοηθικές προσεγγίσεις, Η θεολογική σημασία της “Νέας Ανθρωπολογίας της Θρησκείας” του Ernst Bloch, Εικονογραφικοί κύκλοι της Σωσάννας στο Μεσαίωνα μέχρι το 16ο αιώνα, Υπερρεαλισμός: Ανδρέας Εμπειρίκος – Νίκος Εγγονόπουλος,  Η Οικονομία της Εκκλησίας στο Πρόσωπο του Χριστού-Χριστολογική προσέγγιση της Εκκλησιαστικής Οικονομίας, Η Θεολογία ως απάντηση στην υπέρβαση των οικονομικών και κοινωνικών αδιεξόδων του σύγχρονου ανθρώπου, Η προδοσία της μεταμέλειας και η σωτηρία της μετανοίας, Καιρός και Αιώνιος Λόγος. Η συναρμογή της εσχατολογικής θεολογίας με τη σύγχρονη κοινωνική εξέλιξη, Η Συνοδική Επιστολή του Αρχιεπισκόπου Ιεροσολύμων Σωφρονίου προς τον Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως Σέργιο το 634 μ.Χ., Η μεταβολή των θρησκειών στο θεολογικό περιβάλλον και οι τυπολογίες στην θεολογία των θρησκειών-Κριτική θεώρηση των θέσεων τωνAlan Race & Paul Hedges στο έργο «Christian Approaches to Other Faiths», Η αρετήτης Διάκρισης, Χριστός Ανέστη! Πότε, πού και πως;, κ.α.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου