Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου 2014

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Κοέν, μιλάει στο Καινό για την τέχνη και τη συνεργασία του με την ομάδα Προσκήνιο


       


 Χαμηλών τόνων, αλλά με όραμα και εραστής του θεάτρου είναι ο τρόπος που συνήθως χαρακτηρίζουν το σκηνοθέτη και μεταφραστή Αλέξανδρο Κοέν. Απορώντας για το πώς βρέθηκε να σκηνοθετεί τη θεατρική ομάδα Προσκήνιο ,εδώ στον Πύργο, έμαθα από τον Νικο Λαινόπουλο , πρόεδρο του Σωματείου και υπεύθυνο για όλες τις παραγωγές, πως ήταν η  επιλογή του  για τη  σκηνοθεσία της ομάδας και πως του έκανε την πρώτη πρόταση συνεργασίας το καλοκαίρι του 2012.


 Η επόμενη ερώτησή μου ήταν : Πώς θα τον χαρακτήριζες Νίκο; Και η απάντησή του ήταν η εξής :
Ταλαντούχος, παρορμητικός έως "εκρηκτικός" κάποιες φορές, μοιράζεται την ίδια αγωνία αλλά με μια σιγουριά που τη μεταδίδει και στους ηθοποιούς του, ξέρει να καθοδηγεί και να βρίσκει λύσεις, δεκτικός σε προτάσεις και ιδέες.
Μου φάνηκαν όμως πολύ θετικά όλα αυτά και θέλησα να ακούσω και τις απόψεις των υπολοίπων παιδιών. Οι απαντήσεις τους στο ίδιο ερώτημα ήταν:
Γιώτα Πατρινού
Είναι ένας χαρισματικός σκηνοθέτης (της νέας γενιάς), εύχαρος, σοβαρός στη δουλειά του, επικοινωνιακός και με ζήλο σε ότι καταπιάνεται. Τον αγαπάμε όλοι!
Φανή Ζάγκλη
Ευρηματικός, του αρέσει το βαρύ ρεπερτόριο όπου μπορεί να τονίσει τα μηνύματα που θέλει με τη λεπτομέρεια του σκηνοθετικού του ματιού, τελειομανής, Κυκλοθυμικός, ακούραστος, ψαγμένος, διαβασμένος.
Πατρίτσια Κάββουρα
Όσον  αφορά τη δουλεία του είναι αναμφισβήτητα ταλαντούχος αν λάβει κανείς υπόψη του όλες αυτές τις παραστάσεις που έχει ανεβάσει ως τώρα. Πανέξυπνος ευφυής ,οξυδερκής , ευρηματικός πολύ απαιτητικός και αυστηρός.  Μπορεί να επεξεργαστεί ένα απλό έργο σε μια άριστα σκηνοθετημένη και άψογα εκτελεσμένη τεχνικά παράσταση στο βαθμό της απογείωσης!!!
Εκτός δουλειάς είναι πολύ απλός , προσιτός και πολύ ταπεινός, ευχάριστος στην παρέα και πραγματικός φίλος αν δεθείς μαζί του, αλλά αυτό που αγαπά σ αυτόν είναι το έξυπνο και ιδιαίτερο μαύρο χιούμορ του. Οι πρόβες μαζί του Σχολή ολόκληρη για μένα!!!!
Φανή Δασκοπούλου
Μιλάμε για έναν άνθρωπο εφυέστατο. Η αγάπη του και το ταλέντο του για αυτό που κάνει, φαίνεται στο άρτιο αποτέλεσμα που βγάζει πάνω στη σκηνή. Είναι απίστευτα ευαίσθητος και παράλληλα απόμακρος. Άνθρωπος με καλλιτεχνικές αναζητήσεις στα σκοτεινά μονοπάτια του θεάτρου.
Λουί-Χάρης Ραμαροσόν
Είναι εξαιρετικά ευφυής άνθρωπος, άψογος στη δουλειά του και επαγγελματίας. Θεωρώ είναι ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα στο χώρο του και μπορεί να βιώνει το εκάστοτε έργο, δημιουργώντας έτσι το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το κόβει και το ράβει στα μέτρα του ηθοποιού και στις απαιτήσεις του κοινού.

Η αμέσως επόμενη σκέψη μου ήταν, τι να πιστεύει άραγε ο ίδιος γι΄ αυτήν την ομάδα; Πώς να ήταν η συνεργασία τους από τη δική του πλευρά;
Όλα αυτά τα ερωτήματα, προς μεγάλη μου έκπληξη, είχε την καλή διάθεση να μου τα απαντήσει και με πολλή χαρά, τα μοιράζομαι σήμερα μαζί σας.
Ελάτε να τον γνωρίσουμε καλύτερα…..

1.        Είναι η δεύτερη φορά που σας βλέπουμε να συνεργάζεστε με τη θεατρική ομάδα Προσκήνιο. Γνωρίζοντας ότι έχετε σκηνοθετήσει πολύ γνωστούς επαγγελματίες ηθοποιούς, θα ήθελα να σας ρωτήσω πόσο εύκολο είναι να δουλεύετε με ερασιτέχνες; Τι δυσκολίες θα μπορούσαν να δημιουργηθούν; Μήπως είστε πιο ελαστικός μαζί τους;

Δεν είναι ευκολότερο ή δυσκολότερο. Θα έλεγα, είναι διαφορετικό. Έχει περισσότερη αθωότητα. Περισσότερη απενοχοποίηση. Φυσικά η διαδικασία μοιάζει πολύ, όμως, ο δρόμος που δουλεύεις με τους ερασιτέχνες οφείλει να είναι διαφορετικός. Όσο για την ελαστικότητα… ένα πράγμα που απαιτεί τη συνύπαρξη τόσων διαφορετικών ανθρώπων δεν είναι εύκολο να έχει ελαστικές συνθήκες. Απαιτεί πειθαρχεία και προσήλωση. 

φωτογραφία του Λάμπρου Τσακριλή
από την παράσταση : Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα

2.       Ξέρω ότι τόσο το περσινό έργο «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» όσο και το φετινό της Αθήνας «Τίμων ο Αθηναίος» είναι δικές σας επιλογές. Να υποθέσω ότι έχετε μια προτίμηση στο δράμα και τα κλασικά έργα;

Ναι, αγαπάω πολύ τα κλασικά κείμενα. Επειδή είναι ανοιχτά σε πολλές αναγνώσεις. Επειδή έχουν αυστηρή δομή και υψηλή ποίηση. Επειδή μιλούν χρόνια τώρα για πράγματα που μας αφορούν όλους.
  
φωτογραφία από την παράσταση:
Παρακαλώ, ας μείνει μεταξύ μας.
3.
      
Φέτος με την ομάδα Προσκήνιο κάνατε στροφή στην κωμωδία παρουσιάζοντας το έργο «Παρακαλώ ας μείνει μεταξύ μας» και παρατηρώντας ότι οι περισσότερες παραστάσεις είναι γενικότερα είναι αυτού του είδους, θεωρείτε ότι είναι κάτι που αρέσει περισσότερο στον κόσμο; Ή που ίσως σήμερα το έχει πιο πολύ ανάγκη;

Τα έργα αυτά έχουν περισσότερους αποδέκτες. Γιατί δεν τα επιλέγουν μόνο οι αυστηροί θεατρόφιλοι αλλά και όσοι έτσι απλά θέλουν να περάσουν ένα ευχάριστο δίωρο. Άρα η γκάμα των θεατών ευρύνεται αυτόματα. Να γιατί τα έργα αυτά είναι δημοφιλέστερα: απευθύνονται σε δύο είδη κοινού – αν φυσικά μπορείς να διαχωρίσεις το κοινό σε είδη.

4.      Στις παραστάσεις σας ξεχωρίζετε κάποιον ηθοποιό –πιο ταλαντούχο ίσως– στον οποίο βασίζεστε περισσότερο;

Καθόλου. Σε μια παράσταση αυτό που προέχει είναι το σύνολο και η ομοιογένεια του υλικού. Αυτό αποζητά ένας σκηνοθέτης. Φυσικά και γοητεύομαι από τους ταλαντούχους ηθοποιούς, αλλά μέλημά μου είναι να φτάσουν όλοι σ’ ένα όσο γίνεται κοινό επίπεδο.

5.       Τι διακρίνατε στα συγκεκριμένα παιδιά (εδώ στον Πύργο) και συνεχίσατε τη συνεργασία μαζί τους;

Κατ’ αρχάς πρόκειται για μια Ομάδα με ιστορία δεκατεσσάρων χρόνων και ευρύ ρεπερτόριο. Κι επίσης έχει για εμπνευστή της έναν δυναμικό άνθρωπο, τον Νίκο Λαϊνόπουλου, ο οποίος έχει πολύ έντονη θεατρική σκέψη, καλό γούστο, λατρεία στο θέατρο και ξέρει να διατηρεί τις ισορροπίες. Από ‘κεί και πέρα υπάρχει ένα υπέροχο έμψυχο δυναμικό ερασιτεχνών ηθοποιών γεμάτο ενθουσιασμό και αγάπη για το θέατρο. Και μόνο το γεγονός πως αφιερώνουν τόσο πολύ από τον ελεύθερο χρόνο τους σε μια θεατρική παράσταση, εμένα με συγκινεί.
 
φωτογραφία από την παράσταση:
Παρακαλώ, ας μείνει μεταξύ μας.
6.      Μιλώντας μαζί τους, μου έκανε εντύπωση πως όλοι είχαν την ίδια ακριβώς γνώμη και φυσικά την καλύτερη για εσάς. Δένεστε με τους ηθοποιούς σας, αποκτάτε φιλικές σχέσεις με κάποιους από αυτούς ή αρκείστε σε τυπικές-επαγγελματικές σχέσεις;

Η δουλειά μας έχει να κάνει με την ψυχή, άρα δεν μπορώ παρά να συνδεθώ προσωπικά με όλους τους ηθοποιούς. Δε γίνεται και δε θέλω να είμαι απρόσωπος. Όποτε λόγω συνθηκών έπρεπε να το κάνω αυτό, ένιωθα πολύ δυστυχισμένος. Τους νοιάζομαι τους ηθοποιούς και ψάχνω να βρω ποιος τρόπος προσωπικής επικοινωνίας είναι αυτός που τους ξεκλειδώνει καλύτερα και τους κάνει πιο δημιουργικούς.

 Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και σας εύχομαι να συνεχίσετε με την ίδια επιτυχία την πορεία σας, έχοντας πάντα τις ευκαιρίες να κάνετε πράξη όλα όσα ονειρεύεστε !!!

Σία Χαλικιά

Υ.γ.
Λίγα ακόμα πράγματα που θα θέλατε να γνωρίζετε  για τον Αλέξανδρο Κοέν:
Γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής "Ίασμος". Οι αναζητήσεις του τον οδήγησαν, έκανε  μεταπτυχιακές σπουδές σκηνοθεσίας στην Αγγλία  ,στο Middlesex University του Λονδίνου (Master of Arts in Theatre Directing) και στην Ακαδημία Δραματικής Τέχνης της Μόσχας GITIS. Παρακολούθησε την πρώτη θερινή Ακαδημία του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και σεμινάρια υποκριτικής με τη Νικαίτη Κοντούρη, την Άσπα Τομπούλη, τον Άλμπρεχτ Χίρχε. Έχει δε εργαστεί ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη σε πολλές παραστάσεις , αλλά έχει μεταφράσει και πολλά θεατρικά έργα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου